Pages

GOLONGAN2 YANG TIDAK DAPAT MEMANDANG WAJAH ALLAH.....

tertarik aku dengan satu artikel dalam buku yang aku baca tadi "tanda kiamat kecil dan kiamat besar'....GOLONGAN2 YANG TIDAK DAPAT MEMANDANG WAJAH ALLAH....dikesempatan ni..aku nak share gak sikit2 apa yang aku baca tadi....mungkin ada antara korang semua dah tahu kot benda ni...tapi tak salah kan baca lagi...mungkin ada antara kita yang terlupa kot...SHARING IS CARING KAN...

"Pada hari akhirat kelak, muka (orang-orang yang beriman kelihatan) berseri-seri; justeru mereka dapat menatap wajah Tuhannya. Sebaliknya muka (orang-orng kafir) serba muram dan pucat hodoh justeru mereka yakin akan menghadapi seksaan yang berat dan dahsyat."(surah al-qiamah 22-25)

ada pelbagai kategori tau golongan2 yang tidak dapat memandang wajah Allah...mintak kita semua dijauhkan dari jadi sebahagian dari GOLONGAN ni kan...antara yang aku dapat share kat sini:

1.Orang bersumpah palsu (orang yg suka berjanji itu dan ini tapi langsung tak dikotakan apa yang dijanjikan)

'Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya (surah al-imran:77)'

2. Orang yang tak sudi menolong walau dengan mengajukan seteguk air

'Dalam Hadith riwayat Abu Hurairah ada disebutkan prasa berikut: .. orang yang enggan memberi lebihan air minum (yang dia miliki kepada orang yang keputusan air minum). Sehingga Allah bersabda : Pada hari ini Aku akan menghalangmu daripada mendapat lebihan kurniaKu, persis sepertimana kamu menghalang orang lain daripada mendapat kurniaan yang bukan tangan kamu yang menciptanya.'

3.Pembai’ah dan pengundi pemimpin kerana kebendaan

Dalam hadith riwayat Abu Hurairah bahawa Rasulullah pernah bersabda:

”Tiga orang Allah tidak akan bercakap cakap dengannya pada hari kiamat kelak. Malah Allah tidak akan menoleh (memandang) kepadanya, Allah tidak akan menyucikan dirinya (daripada dosa) . Sebaliknya disediakan untuknya seksa yang sangat pedih. Pertama; orang yang mempunyai bekalan air yang banyak di suatu kawasan lapang atau sahara tapi ia enggan untuk memberi minum ”Ibnu al Sabil” para musafir (yang kehabisan bekalan minuman ). Kedua; orang yang menawar untuk membeli barangan selepas asar dengan bersumpah atas nama Allah; bahawa dia akan membeli atau mengambil barang itu dengan harga tertentu.Janjinya itu dipercayai benar oleh penjual. Pada hal dia sebenarnya langsung tidak berniat untuk membelinya . Ketiga; orang membai’ah pemimpin (mengundi dan memilih atau melantik pemimpin) semata-mata kerana perhitungan keduniaan (kebendaan). Kalau orang yang dipilihnya itu memberikan janji habuannya maka barulah dia akan menunaikan kewajibannya. Kalau tidak ia akan bersikap enggan (atau ingkar).” (Hadith Muttafaqun ’alaihi)'

4. Penderhaka ibubapa dan wanita yang menyerupai lelaki

Abdullah Bin Omar R.A. meriawayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda:

“Tiga orang Allah tidak akan sudi memandang wajah mereka pada hari kiamat kelak: Penderhaka kepada dua ibu bapanya, wanita yang berlagak lelaki yang meniru kaum jantan dan golongan orang Daiyuth. Hadith sahih ditakhrijkan oleh Ahmad dan Nasaii'

5.suka mengungkit pemberian.

'Abu Zar meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “ Tiga orang Allah tidak akan bercakap-cakap dengan mereka. Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda) malah disiapkan untuk mereka seksa yang sangat pedih. Baginda mengulang prasa itu tiga kali. Lalu (kata Abu Zar) aku pun menambah, malang , kecewa dan rugilah mereka ; siapakah mereka itu wahai Rasulullah?. Beginda menjawab al Mannan atau orang yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya, orang yang melariskan barang jualannya dengan sumpah (palsu) dan orang suka melabuhkan pakaiannya ( kerana-menunjuk-nunjukan kekayaan ).'

6.Isteri yang tidak berterima kasih terhadap suami

'Abdullah Bin Omar R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda: “Bahwa Allah tidak akan memandang muka isteri yang tidak berterima kasih (kufur nikmat) kepada suaminya. Pada hal dia sendiri tidak boleh tidak memerlukan kepada suaminya itu.”

untuk kali ni...ni jelah yang aku dapat share...bakinya lagi..mungkin korang dapat nak carilah kan...hope...dengan apa yang dikongsi ni..kita semua dapat ingatkan Allah dan paling penting...dapat lebih dekat kan diri kepada yang MAHA ESA....




4 comments:

kaizen said...

nice info!!!

*pasang button like n send FB kat blog baru senang nk sebarkn...

sudeh said...

thanks for the infoo ! ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing..
Moga dpt dijdkan panduan..

syiela said...

moga di jauhkan dari golongan ini