Pages

PUASA!!PUASA....DAH TAK LAMA LAGI! PART 1

RAMADHAN datang lagi...alhamdulillah...tahun ni kita semua dapat merasa lagi nak puasa...dan kita masih lagi berpeluang untuk meneruskan kehidupan di dunia ini....
apa yang korang semua faham tentang puasa???PUASA ni menahan diri dari melakukan aktiviti dan benda yang boleh membatalkan nya...dari terbit fajar hingga turun matahari.....sebagai seorang muslim...kita semua wajib untuk berpuasa!

“Hai orang2 yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang2 sebelum kamu. Mudah2an kamu bertakwa” (Al -Baqarah:183)

dah ganti ke puasa yang korang semua ada terlepas?????sudah pasti dah kan!tapi..kalau ada yang tak ganti lagi..masih ada masa lagi untuk beberapa hari ni...tapikan...korang tak boleh ganti puasa 2hari sebelum bermulanya bulan Ramadhan....

"Dari Abu Sa’id Al Khudri ra, ia berkata “Bahwasanya Rasulullah melarang berpuasa 2 hari, yaitu hari Idul Fitri (1 Syawal) dan hari Idul Adha. (HR Bukhari – Muslim) Berpuasa setelah Ru’yat (melihat bulan pertanda tanggal 1 Ramadan), begitu pula berhari raya (melihat bulan pertanda tanggal 1 Syawal)"

so korang semua pasti dah banyak pengetahuan untuk menghadapai bulan Ramadhan yang mulia ini..ni jelah yang aku nak share untuk kali ni...ermm...takkan terhenti cam ni je kot???taklah...akan ada sambunganye...sudah pasti bersambung....



1 comment:

ABU said...

oyeh..tak lama lagi puasa.:)