Pages

AKU MARAH...AKU BARAN KE?

marah..marah..marah...perasaan yang WAJIB ada dalam diri semua orang...korang ada juga kan perasaan tu????tak ada???ish2...abnormal la tu...perasaan marah,sedih,geram,suka,ketawa...tu semua perasaan dalaman MANUSIA...so...kurang tepatlah..bila ada orang tanya...'apa perasaan ko??'...korang jawab...'TAK ADA PERASAAN LANGSUNG'...huhuu

perasaan MARAH...lahir bila korang dalam keadaan yang amat2 TERTEKAN DAN RASA ADA BENDA YANG TAK BETUL ATAU KORANG TAK SUKA SESUATU...kalau dah rasa macam tu...korang buat apa????ketuk kepala dekat dinding???mengamuk???ermm...mesti korang ada cara tersendirikan nak lepaskan dan redakan kemarahan tu...

1.TIDUR
WAAAHHH...inilah cara yang semestinya korang semua akan buatkan..tidur...tidur...tidur dan tidur..dengan cara ni..korang akan lebih tenang...kadang2 bila bangun dari tidur...segala masalah kita akan hilang dan sikit pun kita tak akan fikir pasal benda2 yang dah jadi tadi..tidur walaupun 5MINIT...boleh hilangkan kekusutan yang melanda diri...

2.FIKIR PERASAAN ORANG LAIN/APA YANG MEREKA RASA
CUBALAH bayangkan apabila korang marah kepada orang yang tak bersalah...ok...sekaarang ni...korang cuba tukar posisi...korang yg kena MARAH...apa ea perasaan ye???mesti sedih yang melampau2 kan... kalau apa yang korang marah tu...boleh buat orang NAIK SEMANGAT KE...ADA BENDA YG BOLEH UBAH ORANG tak apa juga...nie...lebih kepada sakit hati...lebih baik simpan sendiri kan...tak elok SAKITKAN HATI ORANG LAIN....


3.CUBA SIBUKKAN DIRI
cuba korang cari sesuatu yang boleh hilangkan rasa marah tu???MENULIS KE...MAKAN KE...bila emosi kemarahan kita ni ditahap BAHAYA!!...LEBIH BAIK cari benda yang boleh mengalihkan perhatian kita dari MARAH ni..buat benda yang gembirakan hati kitalah kiranya...

4.LUAHKAN PERASAAN KITA DEKAT ORANG YG PALING RAPAT DENGAN KITA
TUJUAN YE....bukan aku nak suruh korang melepaskan kemarahan yang mebuak2 tu dekat kawan korang ni...tapi cukuplah sekadar berkongsi cerita..KENAPA KORANG JADI MARAH SAMPAI MACAM TU SEKALI...insyaAllah korang akan tenang lepas tu..nak tahu sebab apa??sebab....BATU DAN API KEMARAHAN korang tu...dah dilepaskan..melalui cerita dengan kawan tu...dia mesti dengan dengan SABARNYA...sebab dia tak berani kot nak CAKAP APA2 masa korang marah..

5.MENJERIT SEKUAT HATI
aku rasa..ni cara paling senang dan mudah!tapi..jangan pula korang jerit2 dekat tempat awam...sebab nanti orang kata korang GILA pula...kan dah PARAH kalau macam tu...silap2 korang leh kena TANGKAP...sebab orang fikir korang terlepas dari WAD SAKIT JIWA...rasanya..lebih baik korang pi jerit dekat tempat yang sesuai...carilah...dalam bilik SENDIRI pun..boleh...cara paling mudah....TEKUP atau TUTUP muka guna BANTAL dan jerit sekuat hati!mesti lepas tu rasa TENANG sikit...

AKU NAK SHARE KISAH MENARIK NI DENGAN KORANG..CUBA KORANG HAYATI...
Pernah ditanya Ahnaf bin Qais, bagaimana dia boleh mengekalkan sifatnya yang lemah lembut itu. Ahnaf menjawab : " Aku belajar dengan Qais bin Asim iaitu pada satu hari sedang berehat-rehat, masuk hambanya membawa panggang besi yang berisi daging panggang yang masih panas. Belum sempatdaging itu diletakkan dihadapan Qias, tanpa sengaja besi pemanggang yang panas itu jatuh terkena anak kecil Qais. Menjerit-jeritlah si anak, kesakitan dan kepanasan sehingga meninggal dunia. Qais yang melihat peristiwa itu dengan tenang berkata kepada hambanya yang sedang pucat dan menunggu hukuman " Aku bukan sahaja tidak marah kepada kamu tetapi muali hari ini aku akan membebaskan kamu." Begitulah sopan santunnya dan pemaafnya Qais bin Asim" Kata Ahnaf mengakhiri ceritanya. Bukannya Qais tidak menyayangi anaknya tetapi Qais memandang segala kejadian itu adalah dari Allah. Jikalau dia bertindak memarahi hambanya, maka hakikatnya dia memarahi Allah. Dia redha dengan ujian yang ditimpakan kepadanya. Tidak ada di dalam kamus hidupnya perkataan kalau atau barangkali. Hatinya tidak terasa dia " tuan" kerana apa yang ada padanya dirasakan amanah dari Allah. Yang bila sampai ketikanya Allah akan ambil kembali.

kalau kita detempat tu..mesti kita akan MARAH SANGAT2 kan...apa2 pun...SABAR ITU PENTING...dan segala yang berlaku kat dunia ini adalah UJIAN ALLAH...KORANG INGATLAH...DENGAN MENGINGATI ALLAH...JIWA KITA AKAN MENJADI SANGAT TENANG...

7 comments:

LiLy @ MumMyQiStInA said...

sabar itu separuh dari iman..tp dptkah kita sesabar itu..
klu lily marah..lily lebih suka mendiamkan diri duduk seorg2.

idaida0504 said...

hehehe..tulah...kalau diam2 sendiri...lagi baguskan...dari...lepaskan kemarahan dekat insan2 lain

Faraa Eiman's said...

terasa diri nieyh mmg cpt baran , haha

FIRDAUS HUSAIN said...

marah biar bertempat..

Akulah Pak Lan said...

sedang marah...tp alternatif dia menulis blog

Siti Safiyyah said...

takut bila perasaan marah tu ada. sebab biasanya bila orang marah ni, dia akan buat perkara di luar kebiasaan dia dan dia akan menyesal. so awal2 kene jauhkan diri daripada perkara yg boleh mendatangkan kemarahan. ^___^

kelibat said...

ada masa kena marah jugak. ni tempat yg patut marah, tak marah.