Pages

LUKA DITANGAN NAMPAK BERDARAH...LUKA DIHATI...TAK ADA SIAPA YANG TAHU...



ehem...jiwang sahaja tajuk2 entry 2-3hari ni...entah la...tiba-tuba minggu ni jadi mood macam tu pula..mungkin sebab pengaruh sekeliling kot...kawan sini COUPLE...kawan sana CLASH...ish2...macam2..dunia2..arr...berbalik kepada tajuk atas tu...LUKA DITANGAN NAMPAK BERDARAH...LUKA DIHATI..TAK ADA SIAPA YANG TAHU...eh..kenapa pula luka DIHATI TAK ADA YANG TAHU???sebab..pernah ke...korang nampak hati2 kawan2 korang tu berdarah???kita terguris lah...pernah???tak kan...melainkan...korang cek dan bedah hati tu...macam cerita P.RAMLEE pula...'kalau adinda tidak percaya...bedahlah dada'..SIAPA SANGGUP BUAT MACAM TU???

cuba korang toreh tangan tu???mesti nampak lukanya kan...semua orang akan nampak...mesti ada yang tegur.."eh...tangan kau luka..kena letak ubat tu"..kiranya...semua orang nampak kan.tujuan sebenar aku tulis ni...sebenarnya...sebenarnya...sebenarnya...ish...dia ni...lambat bagitahu sahaja apa tujuan ye...ok2...serius..aku..nak cakap lebih kepada LUKA DIHATI TU...maksudnya???lebih kepada perbuatan dan percakapan kita seharianlah..terutama kepada INSAN2 YANG SENTIASA BERADA DI SEKELILING KITA

korang rasa2..pernah tak sakitkan hati orang dengan kata yang sangat PEDAS...sebenarnya untuk tujuan teguran...dan pernah tak korang sakitkan orang dengan perbuatan...CONTOH PUKUL TAK TENTU dan BUAT BENDA YANG ORANG TAK SUKA...aku cakap benda ni...sebab kadang2 kita tak perasan kita sakitkan hati orang sampai terluka...sehingga menimbulkan kebencian orang....tak elokkan sakitkan hati orang...lagi2 dengan perkataan...

kalau nak menegur tu..tak payahlah gunakan perkataan yang KESAT...semua orang ada perasaan...kalau korang tegur elok2..mesti orang tu akan faham...dari korang maki hamun..sumpah seranah...EH...TAK MAHU LAH EMO2 SANGAT...bukan korang je ada perasaan...kalau orang dah terluka..korang ada nampak ke???tak kan...kalau dah 'ter' lepas cakap tu...cepatlah MINTA MAAF!jangan buat tak tahu ...tak ramai orang yang nak cakap.."aku tak suka cara kau tu...makan dalam ok'...tak ramai yang berani cakap macam tu...

kalau nak bergurau pun..berpada2 juga...sebab..kadang2..ada gurauan yang orang tak boleh terima...sebagai contoh..."eh..telinga kau macam gajah..."sesetengah orang akan...terima benda ni sebagai gurauan...sebab dia dah biasa pun benda macam ni...tapi...kalau yang jenis SUKA SENTAP LEBIH...kan dah terluka hati orang tu...sebab orang tak pernah cakap benda macam tu kat dia...selagi kita boleh jaga hati orang..kita jaga...tapi kalau tak boleh dah nak jaga...CUBA TEGUR ORANG TU BAIK2...sebab...LUKA DITANGAN NAMPAK BERDARAH..LUKA DIHATI...TAK ADA YANG TAHU...

Meminta maaf adalah perbuatan terpuji. Tetapi berusaha agar kita tidak terpaksa meminta maaf (maksudnya menghindarkan diri daripada menyakiti hati orang lain) jauh lebih terpuji..Walaupun kamu sudah dimaafkan, tetapi kesan perbuatan buruk itu masih berbekas di hati mereka...Hati yang dilukai ada parutnya...

8 comments:

Semut Senyum said...

Luka di hati tak de siapa yang tahu kalau kita tak bagitau.. tapi memaafkan org sebelum tido itu, sebnarnya sedikit sebanyak dapat mengubat hati.. insyaallah.. =)

idaida0504 said...

betul tu..hehehe..memberi kemaafan dan minta maaf tu penting

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Luka ditangan blh dirawat..luka dihati sukar utk diubati..Betul tukan luka dihati sapa yg tau..hanya org2 yg mengalaminye jer dpt merasakan betapa sakitnye luka itu..

Siti Safiyyah said...

bab gurau kasar tu ss slalu terkena. sabo jela. fikir kawan jek tu yg duk sabar je. hmmm :(

idaida0504 said...

kesabaran..kemaafan tu pentingkan..apa2 pun..sabar je la...mungkin ada hikmah disebaliknya tu

Aida Omar said...

ape2 pon memaafkan org lain itu dapat mengubat hati kita yg sakit or terluka itu :)

nelly said...

selalu dh terkena ..but , nelly mmaafkan org ..
bukan kesalahan dia nely maafkan ~

yana halim said...

nak simpan2 dlm hati umpama menyimpan dendam. kalau hati sendiri yg terguris bermakna ada hati yg pernah diguris. mana nak tau, betul tak? so belajarlah berlapang dada. hidup tak lama nak menongkat dunia dgn keegoan perasan diri sendiri bagus. :)