Pages

MENGUMPAT KE??MENGUTUK KE??MENGATA??

hari berganti hari..jam berganti jam...sering kali kita sebagai manusia..kadang2 leka dan alpa dengan pelbagai perkara yg di tegah oleh Allah...mengumpat..mengata..mengutuk...gosip pun masuk sekali...semua ni...MESTI kita akan buat dalam seharian...kenapa agak2 ye orang nak mengutuk dan mengata???tahukan semua perbuatan itu akan buatkan kita dapat DOSA...kira makan daging SAUDARA sendiri..ish2...

dari mengutuk dan mengata jugalah nanti akan meninbulkan FITNAH...yaaa..akan terjadinya fitnah..kenapa??mari sini aku bagi contoh:...kononnya...ada seorang insan yg tak bersalah ni..dituduhnya mencuri..tapi sebenarnya dia tak buat pun..cerita2 buruk macam ni..mudah tersebar...maka terjadilah FITNAH yang orang ni pencuri..padahal..benda tak disiasat terus disebarkan...korang tahu tak...menyebarkan khabar bURUK pun...yg tidak benar ceritanya akan mengundang macam2 spekulasi orang ramai dan menyebabkan perpecahan...

korang tahu tak...DOSA mengumpat ni SANGAT BESAR!korang kena minta maaf dari orang yg diumpat dan dikutuk...baru dapat pengampunan dari-NYA..ISH2...bahaya kan...buatnya orang tu tak nak maafkan...KAN DAH PARAH...korang juga...bagi PAHALA FREE2 je kepada orang yg diumpat tu...sebaliknya korang yg dapat DOSA...dalam hadis RASULULLAH juga ada menyebut
pasal fitnah, mengumpt,mengata ni..

hadis 1: Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya.


hadis 2:“Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat” (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)


hadis 3:Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, diakhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah “Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya”.

Maka Allah menjawab :”Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui”.


jadi..sama-samalah kita berfikir sejenak...adakah kita ada buat benda2 ni semua..kalau ada..masih tak terlambat lagi kan nak bertaubat...sama2 kita renungkan...


JOM KLIK SINI

5 comments:

Apih El Nino said...

Sebenarnya semua tahu dosa tapi tetap buat sebab tak nampak dosa tu. Kalau masa sedap mengata tu tiba-tiba kena hentam dengang dosa, memang berebut orang buat pahala.

saiazuan said...

bnyk sgt dosa2 kita buat, tp nmpk mcm bkn dosa..sbb da jd mcm tabiat kita...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

mengumpat lebih besar dossanya dr menghinakan..Thx..saling meningatkan..peringatan utk diri sendiri juga..

misya mialen said...

hi ida;sy ada tag ida untuk join segmen ni;

http://www.pwencessyuyue.co.cc/2011/06/pencarian-blog-terbaik-2011-blog-list.html

Shamsuddin Amin said...

mengumpat tu lag dosa dr zina... hehe